Beschikt u over Longwy Emaille en wilt u de huidige prijs weten? Laat ze taxeren door ons veilinghuis. Onze veilingmeesters en experts zullen u een gratis schatting geven.
Kleurrijk en betoverend, Het email van Longwy is de afgunst van keramiekliefhebbers en verzamelaars. Als u een object bezit dat door de fabriek van Longwy is gemaakt, biedt ons bedrijf een complete gids voor de taxatie ervan. Bij de geringste twijfel biedt ons team een gratis en vrijblijvende schatting aan.
Longwy emailles: oorsprong en speciale kenmerken
Longwy email verwijst naar kunstvoorwerpen, ambachtelijk of semi-industrieel vervaardigd door de Faïenceries et Émaux de Longwy, een van de belangrijkste steden in Meurthe-et-Moselle.
De fabriek werd opgericht in 1798 en nam zijn intrek in een voormalig karmelietenklooster. De fabriek produceerde eenvoudig aardewerk volgens processen die verschillende aardewerkfabrieken in Lotharingen, het Groothertogdom Luxemburg en Saarland gemeen hadden. Vanaf 1799 werd de productie van serviesgoed en andere keramische stukken industrieel georganiseerd.
De fabriek produceerde toen twee soorten aardewerk:
Gemeenschappelijk keramiek, gemaakt met rode pasta bereid uit lokale klei ;
Fijn aardewerk gemaakt met een witte pasta en transparant glazuur dat lood bevat. Fijn aardewerk bestaat in twee varianten: cailloutage en pijpaarde.
De decoratie op het servies en het servies is nog steeds met de hand geschilderd. Nadat Jean-Antoine de Nothomb het bedrijf had gekocht, gebruikte de werkplaats fijn wit emailleren. Bij deze techniek wordt een ondoorzichtig glazuur op het keramiek aangebracht.
Henri-Joseph d'Huart, schoonzoon en opvolger van Jean-Antoine de Nothomb, moderniseerde de fabriek en introduceerde vanaf 1836 een nieuw glazuur. Émaux de Longwy bakte zijn keramiek vervolgens in cokesovens. Deze verandering verbeterde het uitzicht van de koekjes aanzienlijk, ze werden witter. Vanaf 1840 past het bedrijf de druktechniek toe.
Les Émaux de Longwy beleefde een razendsnelle opkomst vanaf 1866, toen de gebroeders Hippolyte en Fernand d'Huart de bestellingen overnamen. De versieringen op het servies werden artistieker en de fabricagetechnieken complexer. De fabriek voegde de Grand Feu-, Petits Feux-, Flammés-, Bleu de Sèvres- en Brocatelle-processen toe aan het productieproces.
Het bedrijf produceerde officieel geëmailleerde stukken vanaf 1872, serviesgoed en decoratieve of siervoorwerpen van keramiek gemaakt van Franse barbotine. Deze pasta bevat water, klei en kaolien.
De slip wordt 's nachts in een cokesoven op 1.050°C gebakken. De eerste bakbeurt levert een witte terracotta op die biscuit wordt genoemd.
Een decorateur drukt vervolgens lijnen af met zwarte inkt, die overeenkomen met de patronen en ontwerpen op het stuk. Het biscuit is erg poreus en absorbeert de inkt vrijwel onmiddellijk. De zwarte inktlijnen dienen ook om de kleuren te verdelen en te voorkomen dat ze zich tijdens de tweede stook mengen - vandaar de naam cloisonné emailleren of verdelen.
De kunstenaar vult vervolgens elke cel tussen de zwarte inktlijnen met gekleurd glazuur. De ambachtslieden van Émaux de Longwy gebruiken traditioneel de druppel-per-druppel techniek. Hierbij wordt een druppel gekleurd email naast een andere druppel geplaatst, totdat een gebied met dezelfde kleur volledig gevuld is. Aan het einde van het emailleren wordt het stuk opnieuw gebakken op 750°C gedurende een nacht.
Emaille bellen kunnen zich vormen en barsten tijdens deze tweede branding. De decorateur retoucheert het stuk dan. Het werkstuk wordt dan opnieuw gebakken op 750°C. Na deze derde branding brengt de kunstenaar de emaillevergulding aan voor een laatste ronde in de oven van 600 °C.
Om de barsten in het glazuur te benadrukken, brengt de kunstenaar sienna aan over het hele oppervlak. Deze finishing touch benadrukt de diepte en het volume van de kleuren van het glazuur, twee kwaliteiten die ander aardewerk niet bezit.

Hoe kun je Longwy glazuur herkennen?
Langwerp-emailles zijn gemakkelijk te herkennen. Hun buitenwanden vertonen vaak fijne barstjes, veroorzaakt door het barsten van belletjes zwarte inkt en glazuur tijdens de eerste branding. Deze fabricagefouten, die zichtbare reliëfs vormen, geven deze emailles juist hun charme.
Old pieces, made during the early years of the manufacture, bear the "Longwy" mark under the vases or plates. Het vormnummer en versienummer zijn ook zichtbaar.
Longwy-emailles zijn ook te herkennen aan hun karakteristieke patronen en kleuren. Op de achtergrond, een intens blauw dat bekend staat als Longwy, zijn bloem- en geometrische motieven te zien die kiemplanten van korenbloemen, vergeet-me-nietjes of barbelen voorstellen.
Op deze zelfde ontwerpen, Stengels, knoppen en bloemblaadjes komen in felle kleuren zoals violet, roze, groen en turkoois. Gouden accenten verfraaien bepaalde figuren.
Hoe schat je de waarde van Longwy emaille?
De productiedatum
In weerwil van de groeiende reputatie van de Longwy-fabriek, hebben recente Longwy emails die na de jaren 1970 zijn geproduceerd weinig waarde op de veilingmarkt.
In feite schatten verzamelaars dat de productie van Longwy-emails interessant bleef tot in de jaren 1980. Gewone stukken worden verkocht voor 20 tot 80 euro: borden, bonbonnières, potten, ...
Aan de andere kant kunnen biedingen oplopen tot enkele duizenden euro's voor handgeschilderd Longwy email daterend van het einde van de 18e eeuw voor creatie. De meest gezochte modellen kwamen uit het atelier tijdens de Huart-periode, met name dat van de broers Fernand en Hippolyte tussen 1866 en 1918.
Een belangrijke vaas uit de Huart frères periode bracht €16.000 op en is gedateerd 1878.
De fabriek onderging in deze periode een razendsnelle transformatie. Dankzij het gebruik van nieuwe bak- en verftechnieken begon de fabriek echt geglazuurde stukken te maken die konden wedijveren met Engels fijn aardewerk.
De kunstenaars
Tijdens de Huart-periode - de gouden eeuw van het Longwy email -, werkte de fabriek samen met vele beroemde schilders en beeldhouwers om unieke stukken te produceren. Prestigieuze handtekeningen begeleiden de Longwy stukken. De barbotines van Cirode bieden een vloeiende en onvergelijkbare afwerking, die zeer gewaardeerd wordt door verzamelaars. Aristide Croisy leende zijn beeldhouwkunst aan de ateliers van Longwy en tekende gebeeldhouwde vazen met Art Deco en Art Nouveau invloeden voor het merk.
Andere kunstenaars drukten hun stempel op het email van Longwy in de 19e en 20e eeuw, Dit waren onder andere Eugène Carrière, Louis Ernie, Ernest Quost, Paul Émile Morlon en Charles Rudhardt, beroemd om zijn roodbruine scherven versierd met cabochons. De fabriek werkte samen met hedendaagse en moderne kunstenaars die aanhangers waren van de Japanse of abstracte kunst om objecten te creëren die erg in trek waren bij verzamelaars. Zo zijn de werken van Longwy, ontworpen of voorzien van de handtekening van Jean Boggio, Danilo Curetti, Maurice Paul Chevallier, het duo Garouste & Bonetti, Claude Levy (bekend om zijn polychrome aardewerken werken), Hélène Gabet, Jean Luce, Jean Olin en, meer recentelijk, Léa Valentin, bijzonder interessant voor verzamelaars.
Een Boule Coloniale vaas van Maurice Paul Chevalier kan worden geschat op bijna 5.000 euro. Een genummerde vaas van Danilo Curetti, de Normandie, werd verkocht voor 7.800 euro.
Conditie
Langwerpige verzamelaars van email zijn gevoelig voor de zeldzaamheid en de staat van stukken die beschikbaar zijn op de veilingmarkt. Scheuren, haren en andere sporen van impact kunnen de geschatte prijs beïnvloeden, zelfs als het werk is voorzien van de stempel van een groot kunstenaar.
Je hebt het, voor een gratis schatting van je Longwy houden de experts rekening met de stempel, de decoratie, de kunstenaar, het bouwjaar, de nummering en de staat van de vaas. Vanaf 100 euro tot ongeveer 16.000 euro kan jouw Longwy vaas een schat zijn.

Vraag een gratis offerte aan voor Longwy emaille
Heeft u nog twijfels of vragen over de waarde van uw Longwy geëmailleerde vaas, bord of object? Vertrouw op de expertise van onze veilingmeesters om u te helpen. Millon verkoopt al sinds 1928 fijn keramiek en aardewerk, waaronder authentiek Longwy email. Met onze hulp krijgt u een eerlijke en onpartijdige taxatie van uw Longwy email op de veilingmarkt van vandaag. Vraag nu een gratis en vrijblijvende taxatie van je object aan.
Als je een veiling overweegt, helpt ons team je graag om de beste prijs voor je Longwy email te krijgen.
Recordverkoop van Longwy email
Een imposante polychrome geëmailleerde vaas, 130 cm hoog en 48 cm in diameter, heeft €16.000 opgebracht op een veiling. Het object is gedateerd 1878 en draagt een signatuur "H" onder de voet.
Een Longwy geëmailleerde vaas, gesigneerd Danilo Curetti met een motief dat het Normandie-schip voorstelt, is verkocht voor €7.800.
Een verzamelaar betaalt €5.280 op een veiling in Reims voor een plantenbak versierd met vogels en gebladerte, gemaakt aan het einde van de 19e eeuw.
Een Lisa-bal, gesigneerd Stéphane Gisclard, brengt €3.687 op in Lyon.

Longwy emaille verkocht bij MILLON
Langwerpig emailwerk met een waarde van enkele duizenden euro's, daterend uit de 19e eeuw, is zeldzaam op de verzamelmarkt. Er blijven echter mooie stukken op de markt komen. Millon is een toonaangevende speler in dit segment en registreert ook enkele van de beste verkopen van Longwy-eamels.
Een Atlas vaas, gemaakt in 1930 en voorzien van de handtekening van Maurice Paul Chevallier, werd verkocht voor €10.500 door onze veilingmeesters. Dit eivormige keramische object, met een goudomrande basis, is over het hele oppervlak bedekt met polychroom email. De fijn gecraqueleerde basis is versierd met dieren, planten, landschappen, monumenten en boten.
Een andere polychroom geglazuurde keramische bolvaas is verkocht voor €2.000 door Millon. Dit werk, 37 cm hoog en 35 cm in diameter, draagt het monogram "DC" in de decoratie. Het "Longwy"-stempel staat onder de voet, met een nummer "25/50" en de inscriptie "Création Danilo Curetti".
Een aardewerken bolvaas, 38 cm hoog en 34 cm in diameter, werd voor € 3.500 verkocht op een veiling georganiseerd door Millon. Dit gedeeltelijk gebarsten stuk heeft polychrome emaildecoratie met gestileerde bloemen en gebladerte. Onder de voet van de vaas is een stempel "Société des Faïenceries de Longwy France" aangebracht.
Ons team van experts en veilingmeesters, gespecialiseerd in keramiek, biedt u een gratis taxatie van uw Longwy email. Stuur ons uw aanvraag door het online formulier in te vullen en ontvang snel een eerlijke en betrouwbare schatting.
Wij heten u ook welkom op onze kantoren, verspreid over heel Frankrijk, voor een live onderzoek van uw stuk. Onze experts en veilingmeesters zijn ook aanwezig op de gratis taxatiedagen die we regelmatig organiseren in Frankrijk en aangrenzende landen. Profiteer van deze evenementen om ons te ontmoeten en uw Longwy-schatten aan ons te presenteren.