Beschik je over 18e-eeuwse meubels en wil je de waarde ervan weten? Onze expert kan u een gratis waardebepaling van uw meubels geven op basis van hun stijl en de huidige markt. 
Bent u op zoek naar een specialist die uw 18e-eeuwse meubels kan taxeren? Doe een beroep op de diensten van een meubel- en kunstvoorwerpenexpert. Op basis van de kenmerken van het meubel zal hij gratis de marktprijs ervan schatten.
De verschillende stijlen van 18e-eeuws meubilair
De 18e eeuw was de gouden eeuw van het Franse meubilair. Het koningshuis en de aristocratie reisden minder, dus ontwierpen schrijnwerkers en meubelmakers meubels die minder mobiel moesten zijn, met de hulp van ornamentalisten. Meubels werden ware kunstwerken die getuigden van de vaardigheden van de meubelmakers, beeldhouwers en ornamentalisten uit die tijd.
De meubels van Lodewijk XIV (1643-1715) staan vooral bekend om hun extravagante versieringen, symmetrie en opzichtige afmetingen. Boulle, ivoor en messing marqueterie dateren uit deze periode. Deze techniek is vandaag de dag nog steeds zeer begeerd en wordt gebruikt om meubels van de hoogste kwaliteit te decoreren. Het werd nieuw leven ingeblazen in de 19e eeuw. Onder Lodewijk XIV waren de grote namen in de meubelindustrie onder andere André-Charles Boulle, Jean-Baptiste Lepaute, Charles Cressent, Pierre Gole, Jean-Baptiste Tilliard en Antoine-Robert Gaudreaus.
Aan het einde van de regeerperiode van Lodewijk XIV werden de vormen van het meubilair zachter. De stijl werd er een van sierlijke lijnen en verfijnde decoratie, waardoor meubels een meer grillige uitstraling kregen. De Régence-stijl (1715-1723) behield de volumes, symmetrie en elegantie die kenmerkend waren voor de Louis XIV-stijl, maar blies deze tegelijkertijd nieuw leven in. Ronde vormen vervingen rechte hoeken en meubels werden gedecoreerd met inlegwerktechnieken, bladgoudvergulding en kwikverguld brons. De grafkast, brede fauteuils van het type bergère à oreilles en voyeuse- en chauffeuse-stoelen kenden een razendsnelle opkomst in deze periode. Regency-meubels zijn zeer geliefd bij verzamelaars en leveren in goede staat mooie resultaten op bij veilingen. Een console van verguld houtsnijwerk versierd met een schelp werd bijvoorbeeld voor €7.000 verkocht door ons veilinghuis. Er verschijnen enkele grote namen: Bernard II Van Risenburgh (BVRB), Charles Cressent, Jean Pierre Latz, Nicolas Sageot, Jacques Dubois, Pierre Migeon, ...
Onder Lodewijk XV werden de decoratieve kunsten sterk beïnvloed door de komst van goederen geïmporteerd uit het Verre Oosten. Verfijning won het van weelde en de zoektocht naar het exotische kwam tot uiting in het gebruik van exotische houtsoorten en andere materialen zoals metaal en paarlemoer, maar vooral lak. De eerste Lodewijk XV-stijl, of rocaillestijl (1730-1750), werd gekenmerkt door het gebruik van gebogen lijnen. Natuurlijke elementen zoals mineralen, planten en schelpen dienden als inspiratie voor de ambachtslieden en gaven aanleiding tot karakteristieke ornamenten zoals plantenrollen en het Saint-Jacques-motief. Enkele van de grote kunstenaars zijn Jean-François Oeben en zijn beroemde kubusmarqueterie, Roger Vandercruse Lacroix (RVLC), Jean-Baptiste Tilliard en zijn buitengewone fauteuils, Jacques Caffieri voor zijn buitengewone bronzen, enz.
Meubilair evolueerde vervolgens naar de tweede Lodewijk XV-stijl: de Overgang. De meubelmakers lieten geleidelijk de rondingen en rijke versieringen achterwege ten gunste van een verfijnder profiel, zoals blijkt uit het kleine chiffoniertje in roze en violet hout, gestempeld Léonard Boudin, verkocht voor €9600. Deze stijlbeweging markeerde de overgang naar de Louis XVI, of neoklassieke stijl, die de vormen en versieringen uit de Oudheid overnam. Rechte lijnen en rechte hoeken keerden terug, zonder de indruk van starheid te wekken. De meubelmaker Martin Carlin beleefde hier zijn hoogtijdagen door bronzen beelden van Gouthière en Thomire te combineren met lakpanelen, marmermozaïeken en porseleinen borden uit Sèvres om meubels te versieren. Zijn naam bleef schitteren onder Lodewijk XVI. Jean-Henri Riesener, Adam Weisweiler, Jean-Baptiste-Claude Sené, Pierre-Benoît Marcion en Claude-Charles Saunier schitterden ook met hun meesterschap.
Onder het bewind van Lodewijk XVI namen de decoratieve kunsten een resoluut neoklassieke wending, geïnspireerd door de Oudheid. Riesener. Rechte lijnen, rechte hoeken, harmonie en evenwicht kenmerken het meubilair uit deze periode.
De Directoire stijl verschijnt vervolgens. Mahoniehout was het materiaal bij uitstek voor meubelmakers en meubels lieten de tierelantijnen van vroegere stijlen achterwege en keerden terug naar strakke vormen en rechte lijnen. Gestileerde palmet-, zwaan- en ruitfriezen vervingen bloementhema's en bucolische taferelen. Hoewel deze motieven geïnspireerd waren door de Oudheid, genoten Egyptische motieven zoals kariatiden, sfinxen, sferen, leeuwen, lotusbloemen en ramskoppen ook grote populariteit.
De Revolutie beïnvloedde ook het decoratieve repertoire en bracht militaire motieven zoals pieken, helmen, schilden en trofeeën.

Hoe waardeer je 18e-eeuwse meubels?
In de 18e eeuw bereikten meubelmakers, schrijnwerkers en ornamentwerkers een ongekend niveau van verfijning. Meestermeubelmakers zoals Bernard Van Risenburgh en Jean-François Oeben gaven de Franse meubels hun adelbrieven dankzij hun onvergelijkbare technische meesterschap. 
Van vorm tot decoratie zijn antieke meubels van uitzonderlijke kwaliteit, wat een grote rol speelt bij de schatting van de prijs. 
De herkomst van meubels verklaart vaak de kwaliteit ervan en een uitzonderlijk meubelstuk is vaak terug te vinden in de archieven: we komen de naam van de opdrachtgever te weten, maar ook zijn geschiedenis en zijn gang door verschillende collecties. 
Jouw meubelstuk kan gestempeld zijn, maar dat geldt niet voor allemaal. Bij een commode vind je het stempel meestal op de achterkant of onder het marmer, bij een fauteuil onder de zitting. Wees voorzichtig, want de stempel was een paar jaar geleden erg gewild, dus vervalsers hebben zich ermee ingelaten... De stempel moet zorgvuldig worden bekeken om te kunnen worden geverifieerd. 
Het spreekt voor zich dat de decoratie en de gebruikte materialen een rol spelen bij de waardebepaling van uw meubelstuk: Boulle-marqueterie in goede staat, een meubelstuk versierd met porseleinen plaquettes, buitengewoon marqueterie of een paneel van Chinese lak of zelfs Martin-vernis verhogen de waarde van uw meubelstuk. 
Sommige meubels zijn ook uitzonderlijk vanwege hun complicaties, en op deze meubels zullen de biedingen de pan uit rijzen: tafel à la tronchin, geheime bureaus, geheime kasten, enz. Het meest uitzonderlijke voorbeeld van een meubel met complicaties is het onlangs gerestaureerde bureau du Roi Louis XV in Versailles. Dit buitengewone meubelstuk kostte Oeben en Riesener 9 jaar werk en 2.800 stuks om te maken. 
Authentieke 18e-eeuwse meubels herkennen
De authenticiteit van een 18e-eeuws meubelstuk hangt af van meer dan de aanwezigheid van merktekens, inscripties, labels of stempels, die vals kunnen zijn. Maar deze merktekens zijn natuurlijk wel de eerste elementen die worden geanalyseerd om de geschiedenis van het meubel vast te stellen. Op meubels uit het midden van de vorige eeuw is het mogelijk om een gekroonde C op het brons te vinden. Het is belangrijk om het meubel in zijn geheel te bekijken, met name de verborgen delen waar de markeringen zijn aangebracht.
De meest interessante informatie zit in de structuur van het meubel. Achttiende-eeuwse stoelen zijn bijvoorbeeld in elkaar gezet met behulp van pen- en gatverbindingen. De deuvels zijn zichtbaar op de rugleuning, waar de verticale scheiding zichtbaar is. Zaagsporen aan de onderkant van de zitting geven ook aan dat de stoel met de hand is gemaakt. Het gereedschap dat in de 18e eeuw werd gebruikt was niet hetzelfde als dat in de 19e en 20e eeuw: de schaafsporen zijn bijvoorbeeld ongelijk. De verborgen delen van 18e-eeuwse meubels kunnen minder afgewerkt zijn, omdat ze niet zichtbaar zijn. Wat het fineer betreft, ook hier waren de technieken niet hetzelfde: een fineer van één mm dik is eerder 19e- of zelfs 20e-eeuws, omdat het 18e-eeuwse gereedschap een dergelijke finesse niet toeliet. 
Mooie 18e-eeuwse meubels zijn vandaag de dag nog steeds zeer gewild en worden verzameld. Onze expert kan je helpen de waarde van je meubels te schatten. Hij kan je vertellen of je meubel "de stijl" is (d.w.z. moderner, gebaseerd op de aangehaalde stijl) of origineel. Zijn kritische oog kan ook restauraties, verbouwingen, enz. ontdekken.
Geef de gratis en vertrouwelijke taxatie van uw 18e-eeuwse meubels aan veilinghuis Millon. Onze experts en veilingmeesters kennen de markt en helpen u de juiste prijs te bepalen voor uw 18e eeuwse meubelen op de veilingmarkt.
18e eeuws meubilair geveild bij MILLON
MILLON heeft verschillende veilingen gehouden waarbij onbetaalbare stukken werden verkocht, namelijk:
- Een suite van vier gegoten en gesneden beukenhouten fauteuils uit de Lodewijk XV-periode, geschat op €3.000 tot €4.000, verkocht voor €3.100; 
- Een suite van vier fauteuils in voorgevormd en gesneden notenhout uit de Régence-periode, geschat tussen €2.000 en €3.000, verkocht voor €2.200; 
- Louis XVI stijl gegoten, gebeeldhouwd en verguld houten loungemeubilair, geschat tussen €1.200 en €1.500, verkocht voor €8.500; 
- Een ladekast uit de Lodewijk XVI periode met een lichte uitsprong in het midden, gestempeld J..H. Riesener, geschat tussen €40.000 en €60.000, verkocht voor €38.000; 
- Een commode in marqueterie uit de Lodewijk XV-Louis XVI overgangsperiode met een uitspringend bovenblad, geschat tussen € 2.000 en € 3.000, verkocht voor € 3.800 
Taxeer en verkoop je 18e-eeuwse meubels!
Heeft u 18e eeuwse meubels die u wilt verkopen op een veiling? Gratis taxeren met onze gespecialiseerde veilingmeesters. U kunt gewoon naar de website van Millon gaan of rechtstreeks naar een van onze dichtstbijzijnde kantoren.
 
   
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
   
   
  