Bent u in het bezit van Japans keramiek en wilt u de waarde ervan weten? Laat het taxeren door een van onze Aziatische kunstexperts en veilingmeesters.
Japan fascineert door zijn rijke geschiedenis en de legendarische vaardigheden van zijn ambachtslieden. Keramiek is een van de gebieden waarin Japanse kunstenaars internationaal schitteren. Verzamelaars zijn vooral dol op stukken die voor de 19e eeuw zijn gemaakt. Als je een van deze objecten bezit, zullen onze experts en veilingmeesters je begeleiden bij het bepalen van de waarde en je een gratis schatting aanbieden.

Wat is Japans keramiek?
Sinds de oudheid hebben de Japanners klei gebruikt om voorwerpen te maken voor esthetische, utilitaire of rituele doeleinden. De eerste sporen van aardewerk die op de archipel zijn ontdekt, dateren uit de prehistorie, om precies te zijn uit de Jômon-periode.
Het maken van aardewerk heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een uiterst verfijnd product. Japanse keramiek is veelzijdig, met ingewikkelde ontwerpen en complexe slips.
De keramische traditie van het land wordt vandaag de dag nog steeds vereerd, met de "zes oude ovens" die zijn opgenomen op de lijst van natuurlijk erfgoed van het land. Deze zes ovens behoorden tussen de 8e en 12e eeuw tot de meest prestigieuze en productiefste in de Archipel. Ze bevinden zich in Bizen in de prefectuur Okayama, Shigaraki in de prefectuur Shiga, Seto en Tokoname in de prefectuur Aichi, Echizen in de prefectuur Fukui en Tanba in de prefectuur Hyôgo.
De oude Japanse porseleinkunst is ook zeer divers. De verschillende stijlen van de opeenvolgende eeuwen schuren tegen elkaar aan en vermengen zich soms tot uitzonderlijke werken. Kleuren evolueren, worden gecreëerd en vermengd. Japanse keramiek kan van plaats tot plaats verschillen.
Tussen Irabo met zijn okergele borden, Raku met zijn met glazuur bedekte kommen en Kintsugi met zijn gouden gewrichten verkennen Japanse ambachtslieden alle horizonten en voldoen aan alle smaken. Deze grote diversiteit verklaart de hoge prijzen van bepaalde werken, die zowel zeer zeldzaam als zeer verfijnd zijn.
De evolutie van Japanse keramiektechnieken door de eeuwen heen
Keramiek bestaat al in Japan sinds de Jomon-periode, vanaf ongeveer 14.000 voor Christus. Deze keramiek is vaak versierd met koordmotieven. De pottenbakkersschijf schijnt rond 300 na Christus te zijn verschenen.
De Nara-periode, in de 18e eeuw, werd gekenmerkt door de import van Chinees porselein. Deze invloeden leidden tot de Heian-periode met prachtig werk aan motieven en gekleurde glazuren. Japan produceerde toen zijn eerste porselein, nog steeds beïnvloed door China.
In de Kamakura-periode werden nieuwe ovens gebouwd, waardoor stukken van betere kwaliteit konden worden geproduceerd. Gedurende lange tijd bleef het Chinese porselein echter van betere kwaliteit dan het Japanse porselein.
In de volgende periode, de Muromachi periode, onderging het porselein een grote expansie, met name de techniek van blauw-witte onderglazuurdecoratie.
De meest gewilde periode in het Japanse porselein was de Edo periode, met in het bijzonder de producties van Arita en Imari werk. Arita-porselein, bekend om zijn zuivere kleuren en perfecte vormen, is bijzonder aantrekkelijk voor Europese verzamelaars. Dit keramiek is herkenbaar aan zijn polychrome uiterlijk, waar kobaltblauw, ijzerrood, goud en wit kleuren mengen om scènes met mineralen, dieren en planten tot leven te brengen.
De Nabeshima clan behoort tot degenen die deze complexe techniek hebben geperfectioneerd en bestendigd. De Arita werkplaatsen produceren ook Kakiémon of Jajiemon porselein.
Kitani of Kutani-yaki porselein is een karakteristieke stijl van aardewerk uit de prefectuur Ishikawa. Deze kunst verschijnt tijdens de Edo-periode en is vrij geïnspireerd door Chinese technieken om borden, wierookbranders, schalen, vazen en kommen met een zeer kleurrijk uiterlijk te produceren.
Polychrome glazuren met rood, paars, blauw, geel en groen overheersen in deze stijl. Satsuma-porselein, Seto-keramiek, Tamba-keramiek, Shigaraki-porselein en Imari-porselein hebben ook hun karakteristieke stijlen.
Decoratieve technieken
De Japanse keramiek is vaak sober en luchtig, geïnspireerd door de natuur. Het patroon is asymmetrisch en staat niet in het midden, waardoor er ruimte is voor wit. Japans keramiek gebruikt goudverf.
Geschilderd op of onder glazuur, Japanse motieven zijn vaak bamboe, granaatappels, chrysanten, kersenbomen, kraanvogels, karpers, enz. Er zijn ook wezens uit de Japanse mythologie.
Tot het midden van de 17e eeuw negeerde Japan het gebruik van email op glazuren. Dit betekende dat het kleurengamma beperkt was, omdat de kleuren sterk gestookt moesten worden. De ontdekking van emailles op glazuren leidde tot de verschijning van zachtere kleuren: roze, glas, geel, enzovoort.
Hoeden krijgen bijzondere aandacht in Japan, dus je kunt stukken vinden met monochrome witte hoeden, lapisblauwe hoeden, celadon hoeden en de beroemde roesthoezen. Sommige stukken halen recordprijzen op veilingen.
Het beroemde blauw-witte porselein is lange tijd geïnspireerd op China, maar neemt daarna meer Japanse motieven over. Ze kunnen rood of goud in hun decoratie verwerken.
De Kakiemon-stijl gebruikt glazuur op glazuur, die zeer kleurrijk zijn. De motieven kunnen worden getekend met fijne zwarte lijnen.
Bij Imari-porselein is de gebruikte pasta vaak dikker, het blauw is erg donker en wordt gebruikt in combinatie met goud en rood.
Andere stijlen hebben hun eigen technieken, zoals Kutani-porselein, Satsuma-porselein, enzovoort.
Ondanks de opmerkelijke verschillen in stijl, onderscheidt Japans keramiek zich door het dunne, melkachtige glazuur, dat het vrij rustieke oppervlak van het stuk nauwelijks bedekt. De kleuren zijn levendig en met grote precisie aangebracht.

Schatting van de waarde van Japans keramiek
De waarde van Japans keramiek hangt af van de gebruikte techniek, de leeftijd, de staat van conservering en de motieven.
Aan de hand van de bovenstaande gids heb je je keramiek kunnen identificeren. Laten we eens naar de prijzen kijken.
Bij Satsuma-porselein vind je vazen uit eind 19e of begin 20e eeuw vaak rond de 100 euro. Uitzonderlijke stukken daarentegen kunnen tot 60.000 euro opbrengen, zoals het grote paar vazen versierd met krijgers en daterend uit het einde van de 19e eeuw dat onlangs te koop werd aangeboden.
Kakiemonporseleinen stukken zijn ook zeer gewild. Sommige zijn gemonteerd op brons, wat een duidelijke toegevoegde waarde heeft. Sommige gemonteerde porseleinen stukken zijn technisch uitzonderlijk en brengen op veilingen meer dan € 100.000 op.
Om te weten hoe oud je stuk is, bestudeer je het glazuur, de hiel en eventuele vlekken die onder het stuk zitten. Wanneer geëmailleerde stukken worden gebakken, worden ze op pernettes geplaatst, zodat er op dit punt een gat in het glazuur zit. Japanse stukken zijn ook zelden gesigneerd.
Zoals je ziet, kan de waarde van je Japanse keramiek aanzienlijk zijn als het oud is. Prijzen kunnen sterk variëren en het is belangrijk om alle belangrijke elementen te identificeren om een schatting te kunnen maken.
Kopers controleren ook de staat van het porselein. Sporen van stoten, barsten, chips of slecht uitgevoerde restauraties leiden vaak tot een waardevermindering van het werk.

Vraag een offerte aan voor mijn Japanse keramiek
Als u nog steeds hulp nodig hebt om uw stuk op de Japanse keramiekmarkt te brengen, biedt ons team een gratis taxatie van uw eigendom aan.
Wij voeren een onderzoek uit van uw porselein om de stijl, de productieperiode en de gebruikte materialen te identificeren. Ons bedrijf beoordeelt ook de staat van conservering voordat we een eerlijke en onpartijdige schatting maken. Onze experts stellen een prijs vast met een lage en een hoge schatting, gebaseerd op de huidige markt.

Recordverkoop van Japans keramiek
Een paar cloisonné vazen gesigneerd door kunstenaar Namikawa Sosuke zijn verkocht voor €149.123 op een openbare veiling.
Een Kutani-schotel uit de Edo-periode is in Londen verkocht voor €448.965.
Een theepot heeft €450.300 opgebracht op een veiling in New York. Het is gemaakt door een anonieme 13e-eeuwse ambachtsman
Deze uitzonderlijke stukken zijn zeldzaam en zeer gewild op veilingen. Vaker vind je veel Japanse keramische objecten voor een paar duizend euro.

Japans keramiek geveild bij MILLON
Een paar porseleinen en geëmailleerde kommen in de Kakiemon-stijl, op een vergulde bronzen voet, wordt verkocht voor 25.000 euro;
Een groot Satsuma aardewerken object wordt verkocht voor 2.000 euro. Deze Kannon draagt een polychroom gewaad. Het is gemerkt Satsuma-yaki Yukiyama;
Een paar balustervormige afgedekte porseleinen potten met Imari-decoratie wordt verkocht voor 7.200 euro. De halzen dateren uit de 18e eeuw en zijn versierd met verguld bronzen monturen;
Ons huis verkocht ook een prachtige Arita schotel van blauwwit porselein met zwarte en gouden lak voor 1.250 euro. Dit grote bord heeft een cirkelvormige medaillonversiering in het midden en drie gelobde cartouches versierd met draken rond de rand.
.
Taxeer en verkoop je Japanse keramiek!
Ons team van gespecialiseerde veilingmeesters en experts stelt zijn kennis van de markt tot uw beschikking en taxeert gratis uw Japanse keramiek. Gebruik ons online formulier voor een betrouwbare schatting van uw kunstwerk.
Onze kantoren, verspreid over heel Frankrijk, verwelkomen u voor een fysiek onderzoek van uw werk. We organiseren ook gratis taxatiedagen in heel Frankrijk en de buurlanden, dus maak van de gelegenheid gebruik om uw schatten aan ons voor te leggen.