Bent u in het bezit van een kunstwerk uit Midden-Sepik en wilt u weten wat de waarde ervan is op een veiling?
Onze veilingmeesters en experts in Eerste en Magistrale Kunst geven u enkele tips om meer te weten te komen over uw kunstwerk uit Papoea-Nieuw-Guinea en om de waarde ervan te weten te komen op de kunstmarkt.

Oceanische kunst uit Papoea-Nieuw-Guinea
Papoea-Nieuw-Guinea kreeg in 1975 soevereiniteit nadat het vanaf de jaren 1970 door drie buitenmogendheden was gekoloniseerd. Het bestaat uit verschillende regio's, waarvan de belangrijkste Lower Sepik, Middle Sepik en Upper Sepik zijn.
De rivier de Sepik stroomt door een moerassige vallei in het noorden van Nieuw-Guinea. De meeste Papoea's spreken verschillende talen en sommigen wonen langs de rivier.
De kunst van de Papoea's gaat over in Oceanische kunst. Beeldhouwwerken, haken, schelpenkettingen, trommels, bilum, schilden, maskers of overdreven gemodelleerde schedels getuigen van een traditie die honderden jaren teruggaat.
Artistieke producties vieren voorouders en heilige geesten. Hout is het belangrijkste medium voor Papoea-kunst. Metaal was, op een paar uitzonderingen na, onbekend voor de komst van de Europeanen. Steen wordt soms gebruikt. Klei en tapas zijn in sommige delen van Nieuw-Guinea belangrijke media. Aan deze plastische werken moet de rituele lichaamskunst van littekens en piercings worden toegevoegd en natuurlijk zang en dans.
In Midden-Sepik was beeldhouwen de belangrijkste kunstvorm. Het veroverde elk medium: lansstuwers, houten trompetten, krukjes, trommels... Aan deze voorwerpen moeten architecturale versieringen, vlechtwerk of houten maskers worden toegevoegd...
Dugouts, een essentieel vervoermiddel in dit rivier- en moerasgebied, kregen ook bijzondere ornamentele aandacht: veel van de prauwen imiteerden de vorm van de krokodil (een belangrijk lokaal figuur).

Een kunstvoorwerp uit Midden-Sepik herkennen
Een paar dingen kunnen je helpen om een kunstwerk uit Midden-Sepik in Papoea-Nieuw-Guinea te herkennen. De artistieke productie van deze regio is zeer rijk en uitgebreid. Laten we ze samen ontdekken aan de hand van de belangrijkste geografische gebieden:
Abelam, Maprik en Wosera
De Abelam behoren tot het Midden-Sepik-stijlgebied. Ze leven ten zuiden van het Prins Alexander-gebergte rond het dorp Maprik en de bron van de Screw-rivier. Hun kleurrijke kunst maakt gebruik van rood, geel en wit. Ze vereren Ignam, het belangrijkste voedsel van de regio, en de neushoornvogel. Al het heilige ceremoniële werk is geconcentreerd in het Huis van de Geesten.
De Wagnen
De ceremoniële hoofdtooi wordt gebruikt om de mooiste knollen te kleden. Het wordt meestal gecombineerd met een houten masker dat het hoofd van de yam voorstelt. De hoofdtooi kan tijdens ceremonies op het achterhoofd van de danser worden gedragen.
De Yëwaa
Een bewegend voorwerp gemaakt van een witte schelp. Het wordt gebruikt als betaalmiddel bij bruiloften, begrafenissen en handel. De jonge verloofde moet een set van zes ringen aan zijn toekomstige schoonfamilie geven. De munten, symbool van rijkdom en bewijs van een hoge sociale status, werden van generatie op generatie doorgegeven. Het centrale gat wordt geschuurd met zand en een bamboewerktuig. Het kost weken werk om een regelmatige vorm en gepolijst uiterlijk te krijgen.
De Baba Tagwa en Igname mandenmaskers
Op het hoofd gedragen als een helm, wordt het geassocieerd met de mannelijke initiatiecyclus. Gekleed in kostuums en zwaaiend met wapens verjagen de baba tagwa niet-ingewijden vrouwen, kinderen en mannen die de geheime inwijdingsrituelen niet mogen bijwonen. Het masker van yammandwerk versiert de mooiste yams die in de oogsttijd zijn uitgekozen. Deze wortel is een van hun belangrijkste voedselbronnen.
Dolken van kazelaarbot
Ontworpen als echte wapens om slachtoffers mee af te maken, zijn de dolken in de loop der tijd meer rituele voorwerpen geworden die tijdens ceremonies worden gedragen. Ze herinneren aan de strijd en symboliseren de kracht die de krijger van zijn vijand heeft afgenomen. De botten zijn soms ingesneden met geometrische patronen of lijnen.

Iatmul
De palen van het mannenhuis
De mannenhuizen van het Iatmul-volk worden ondersteund door grote uitgesneden houten palen. Ze stellen een verscheidenheid aan dieren, menselijke figuren en geometrische patronen voor. Ze zijn heilig en roepen wezens en fenomenen op die afkomstig zijn uit mondelinge tradities.
Ceremoniële haken
De haak speelt een essentiële rol in ceremonies en is het voorwerp van gebeden en offers. Hij wordt gebruikt om voedsel weg te houden van insecten en om menselijke schedels aan op te hangen. De houten beelden zijn fijn gesneden en rijkelijk versierd. Deze zeer symbolische voorwerpen, gemaakt om de voorouders op te roepen, worden bewaard in het mannenhuis, waar alleen ingewijden mogen komen.
Het Mvai masker
Het masker is meestal lang en plat en wordt gebruikt tijdens inwijdingsceremonies. Mvai maskers worden als een helm bevestigd aan de bovenkant van het vezelkleed dat het lichaam van de danser verbergt.
Kina en Kapkap kettingen
De Kina ketting is gemaakt van een schelp in de vorm van een halve maan. Het is een belangrijk betaalmiddel en een embleem van sociale rang. De Kapkap halsketting is een betaalmiddel dat op de borst, het voorhoofd, de hoofdtooi en de klederdracht wordt gedragen. Het ronde schelpornament kan worden versierd met donkere schildpadmotieven.
De vijzel, stamper en kalkbuis
De consumptie van betel, gewaardeerd om zijn therapeutische en psychotrope effecten, gaf aanleiding tot de productie van gebeeldhouwde vijzels, stampers en kalkbuizen. Deze voorwerpen maken deel uit van de prestigieuze gebruiksvoorwerpen die jonge mannen krijgen aan het einde van hun initiatiecyclus. Betel wordt geconsumeerd tijdens riten en ceremonies en begeleidt elke fase van de dag.
De lessenaar of sprekerskruk
De lessenaar of sprekerskruk dient als ondersteuning voor rituele toespraken. Het is een bijzonder heilig voorwerp dat de belichaming is van een krijgersgeest die aanwezig is in het voorwerp en in de lichamen van de mannen. Ze kunnen versierd zijn met rolmotieven om de beweging van het water van de Sepik-rivier op te roepen, of met rituele littekens om de grote voorouder van de krokodil te eren en de laatste fase in de initiatie van jonge mensen te symboliseren. De figuur kan zijn ingelegd met schelpen en gekleed met bladeren of haar.
Mensenschedels
Overgoten schedels worden gebruikt om voorouders te vereren. Ze kunnen zijn versierd met schelpen, verf, haar of plantenvezels.
Sawos
Sculpturen
Sawos-mannen beeldhouwen soms levensgrote figuren. Elk figuur, ongeacht de grootte, vertegenwoordigt een voorouder of een heilige geest. De monumentale beelden domineren de binnenruimte van het mannenhuis. Net zoals de palen het huis ondersteunen, ondersteunen de stichtende voorouders en clanleden het dorp. Soms herinneren de gebeeldhouwde motieven op het lichaam aan rituele littekens.
Malu-planken
Malu-planken zijn uiterst zeldzame opengewerkte panelen. Ze functioneren als voorouderbeelden: wanneer schedels worden opgehangen aan de verticale pennen onderaan de plank, wordt het beeld een heilig voorwerp waarvan de energie bedoeld is om de krachten van de gemeenschap te versterken.
Het houten paneel is verdeeld in drie delen: het bovenste derde deel is voorzien van een groot gezicht, het opengewerkte midden is gevuld met talloze kleine versieringen en het onderste deel onthult een tweede gezicht te midden van puntige haken. Deze driedeling is kenmerkend voor de borden zoals we die in de collecties kennen.
Washkuk, Kwoma & Nukuma bergen
Minja cultusfiguren
Het Washkuk of Kwoma gebied omvat de Ambunti regio. Voorwerpen worden vaak gekleurd. Het kleuren brengt het voorwerp tot leven en laat de geesten erin wonen.
Minja-cultusfiguren worden gebruikt tijdens de yam-oogstceremonie. De Minja-figuur vertegenwoordigt de geest van het water en staat synoniem voor vruchtbaarheid. Het symboliseert de periode waarin de yam in de grond groeit. Het viert de oogst van de knollen. Ze worden vaak gemaakt van hout en natuurlijke pigmenten.
Yimar & Korewori
De Yipwon
Volgens een oprichtingsmythe van de Korewori zijn de yipwon de kinderen van de zon, verwekt uit houtkrullen. Na het plegen van een moord en uit angst voor represailles zocht een van de kinderen zijn toevlucht in het Huis der Mensen en bevroor als een houten beeld. De Zon verliet de aarde en liet de yipwon achter, wiens missie het vanaf dat moment was om de mannen te begeleiden op jachtexpedities.
De grote yipwon behoren tot de clan. Ze worden bewaard in het Huis van de Mensen of in heilige grotten die zijn gereserveerd voor aanbidding. Kleinere amuletten worden gebruikt door individuele krijgers. De haken stellen de snavels van neushoornvogels voor. Deze objecten worden gesneden om de kuiten van krijgers te snijden voor de strijd.
De Yimar
Menselijk uiterlijk en soms groot van formaat, dit type gehaakte sculptuur bevordert de jacht en het oogsten. Over het algemeen staan deze beelden op een voet of hebben ze een sokkel.
Ewa, Inyai
Aripa-figuren
Ewa-figuren komen voort uit de visioenen, verbeelding en religieuze overtuigingen van de Papoea's. Ze stellen voorouders voor, maar ook voorouders. Ze stellen voorouders voor en spirituele wezens die verbonden zijn met de jacht en oorlog. Voorwerpen die hun functie verliezen worden opgeslagen in een grot. Wanneer hij op wild jaagt of vijanden aanvalt, roept de eigenaar van het beeld de ziel van de aripa aan met een offer om zijn medewerking te verzekeren.
Aripa beelden stellen een gestileerde figuur in profiel voor die op één been staat - het hoofd en het been worden gescheiden door een opengewerkte en versierde middenstrook; dit is het belangrijkste kenmerk van de aripa stijl en materialiseert de ziel van het beeld. Elke oude sculptuur lijkt door zijn bijzondere vorm en betekenis zeer persoonlijk.
Hunstein en Bahinemo
Gara-maskers
De houten maskers staan voor de geesten van de bush en voorouders. De haken stellen de snavels van neushoornvogels voor, vogels die wijsheid en bescherming symboliseren. De maskers, van grote plastic sterkte, zijn niet ontworpen om te dragen maar om op te hangen in het ceremoniële huis van de mannen. Ze komen tevoorschijn in de handen van de dansers tijdens inwijdingsceremonies.
Deze heilige cultusobjecten, garra genoemd, zijn er in twee soorten: haakmaskers en filiforme haakfiguren, qua ontwerp vergelijkbaar met de yipwon van de Boven-Korewori.

De prijs schatten van een kunstvoorwerp uit Laag-Sepik
Een masker, een plank, een huispost, een vijzel of zelfs een halsketting ligt misschien wel verstopt op je zolder ... Deze paar voorwerpen kunnen je helpen de prijs ervan te bepalen.
De prijs van kunstvoorwerpen uit Midden-Sepik in Papoea-Nieuw-Guinea hangt af van veel factoren, waaronder het type voorwerp, de productiedatum, de herkomst en de symbolische betekenis van het werk. Ook de staat van conservering en de kwaliteit van het vakmanschap kunnen de waarde van je Lower Sepik kunstobject verhogen.
Masks: prijzen en schattingen
Deze houten of manden beelden worden regelmatig verkocht op veilingen. Het zijn gewaardeerde objecten geworden voor verzamelaars van Oceanische kunst en liefhebbers van culturele artefacten. Afhankelijk van de grootte, samenstelling of decoratie is de prijs niet hetzelfde.
De geschatte prijs van een Iatmul masker op de veilingmarkt varieert tussen 100 en 300.000 euro.
Een Mvai masker, afkomstig van het Iatmul-volk, Midden-Sepik, Papoea-Nieuw-Guinea, geschat op 30.000 - 40.000 euro, werd verkocht voor de uitzonderlijke prijs van 175.500 euro.
Statuettes: prijzen en schattingen
Statuettes worden gewaardeerd om hun uitgebreide en symbolische vormen. Hun betekenissen en functies verschillen van volk tot volk. Hetzelfde geldt voor hun vormen en decoratie. Elk element is bepalend voor de waardering van een beeldje.
De geschatte prijs van een houten beeldje gemaakt in Midden-Sepik op de veilingmarkt varieert tussen 100 en 1.000.000 euro.
Een beeldje uit de Midden-Sepik regio van Papoea-Nieuw-Guinea heeft de schatting van €100.000 - €150.000 ruimschoots overtroffen met een hamerprijs van €403.200.
Wisselmunten: prijzen en schattingen
Wisselmunten, meestal gemaakt van schelp, hout of manden, worden genoteerd op de kunstmarkt. Hun geschatte prijs kan aanzienlijk stijgen, afhankelijk van de kwaliteit van de gesneden figuur.
Een kapkap-ketting bracht de uitzonderlijke prijs van 11.250 euro op. Deze prijzen getuigen van de aantrekkingskracht van deze prachtige sculpturen.
Al deze elementen zijn cruciaal bij het vaststellen van de waarde van een kunstvoorwerp uit Midden-Sepik. Het is aan te raden een veilingmeester of expert in te schakelen voor een preciezere taxatie en zo de meest nauwkeurige schatting te verkrijgen.

De laatste MILLON veilingen
Hutmasker voorstellende een voorouderlijk hoofd, de neus in de vorm van een vogelbek en het voorhoofd in reliëf verrijkt met een gestileerde krokodil. Hout, oude patina en gebruikssporen, resten van natuurlijke pigmenten. Murik regio, Papoea-Nieuw-Guinea, eerste helft 20ste eeuw. Verkocht voor €2.000,
Talipun munt, bekroond met een "Turbo Mormoratus" schelp. Er staat een natuurgeest op afgebeeld met in projectie gebeeldhouwde ogen. De neus is lang en pijlpuntvormig. Het hoofd is versierd met een totemvogel of -slang, de snavel is open en de blik is symbolisch naar de hemel gericht. Schelp, gevlochten manden, hout, rotan en sporen van natuurlijke pigmenten. Papoea-Nieuw-Guinea, 20e eeuw, verkocht voor 280 euro.
Interestante kleine ophanghaak in de vorm van een halve maan met daarop een bevestigd hoofd dat een vogel van de natuurman oproept met een lange, taps toelopende snavel. Hardhout, oudbruin patina met plaatselijke gebruikssporen. Regio Lower Sepik, Papoea-Nieuw-Guinea. Verkocht voor €2.000.
Sepik neksteun, hout met oker en blauwe pigmenten (Rickett blauw), vezelaanzet geschat op €30.000 - €50.000, verkocht voor €120.000.
Een pigmentdoos uit Iatmul, Midden-Sepik, van hout met een glanzende bruine patina, okerkleurige pigmentresten en vezelbevestiging ging voor 80.000 euro.

Taxeer en verkoop je Neder-Sepik kunstobject
Op basis van zijn ervaring met de kunstmarkt geeft ons team van experts en veilingmeesters u een gratis schatting van uw kunstobject uit Midden-Sepik. Deze schatting houdt rekening met de resultaten verkregen in veilingzalen voor gelijkaardige producties.
Onze veilingmeesters en experts in Oceanische kunst begeleiden u in een veiling tegen de beste prijs.
Gelijkaardige items: