Skip to main content

Schat je pastel met onze gratis gids!

Beschik je over een pastel maar weet je niet wat de waarde ervan is? Profiteer van een gratis schatting aangeboden door onze experts. Portret, landschap, oud modern, je werk kan een kleine schat zijn.

Degas, Cassat, Redon, Carriera zijn beroemd om hun werk in pastel, maar veel andere kunstenaars hebben zich onderscheiden in dit medium en je pastel kan hoog gewaardeerd zijn. Ontdek onze gids om je pastel en de maker ervan te identificeren en de waarde ervan te bepalen. Heb je nog vragen? Onze experts en veilingmeesters taxeren je werk gratis.

De geschiedenis van pastels

Aangewezen in Frankrijk en Italië aan het eind van de 15e eeuw, werd pastel al gebruikt door Leonardo da Vinci. Vanaf de 17e eeuw kreeg het een prominente plaats in de artistieke productie, vooral voor portretten. Rosalba Carriera en Charles Le Brun in de 17e eeuw, gevolgd door Maurice Quentin de la Tour, Chardin, Perroneau, Liotard en Elisabeth Vigée Lebrun in de 18e eeuw drukten allen hun stempel op deze techniek.

Na een korte periode van desinteresse maakte pastel een grote comeback met het impressionisme: Degas, Toulous Lautrec, Vuillard, Renoir, Pissarro, Caillebotte. Pastels drukten hun stempel en werden gebruikt door alle grote kunstenaarsLarionov, Basquiat, Chagall...

Een pastel herkennen

Dit is een gekleurd materiaal dat bestaat uit fijngemalen pigmenten die worden gemengd met vulstoffen en bindmiddelen en vervolgens tot staafjes worden gevormd.

De pastellist bereikt twee verschillende effecten door de staafjes te manipuleren:

- hij kan een tekening maken door ze als potloden te hanteren;

- hij kan dekken, zoals met verf, door ze over het hele oppervlak van het papier te gebruiken.

Pastels kregen in de 17e eeuw van de Koninklijke Academie voor Schilder- en Beeldhouwkunst dezelfde status als beeldhouwkunst en schilderkunst. De techniek werd vooral gebruikt voor portretten en bood opmerkelijke resultaten voor huidskleur, kleding en lichtreflectie. Charles Le Brun gebruikte pastel bijvoorbeeld voor zijn portretten van Louis XIV.

Pastel raakte in onbruik in de 18e eeuw, tijdens de Revolutie, als een afwijzing van alles wat met het Ancien Régime te maken had. In de 19e eeuw gebruikten impressionisten zoals Renoir, de Nabis en schilders zoals Toulouse Lautrec of Degas het opnieuw. De kunstenaar Odilon Redon, bijvoorbeeld, gebruikt pastel om zijn emoties uit te drukken.

Pastel, een kwetsbaar materiaal:

Een extreem kwetsbaar en brokkelig materiaal, de voorwaarden voor het bewaren van een pastel zijn drastisch. De staat van conservering van het werk is daarom een belangrijk criterium dat experts nauwkeurig onderzoeken voordat ze de waarde ervan schatten. Om de tijd te overleven moet een pastel worden beschermd tegen vocht in een temperatuurgecontroleerde omgeving.

Er zijn verschillende dragers en montages voor pastelkunstwerken, variërend van papier gespannen op een spieraam tot marouflage op canvas, via toepassing op papier, perkament of karton. Montage op karton veroorzaakt meestal de minste schade.

De veranderingen die in een pastel zichtbaar zijn, zijn voornamelijk van fysisch-chemische en biologische aard, met verschillende gradaties van beschadiging. Veelvoorkomende veranderingen zijn de ophoping van stof of de aanwezigheid van verdachte vlekken, met name veroorzaakt door micro-organismen. Montage op een spieraam kan ook stress veroorzaken, wat kan leiden tot scheuren.

Een echte oude meester pastel heeft kleuren die niet mengen. Het ontwerp vereist extreme behendigheid om onder de knie te krijgen. Ondanks de delicatesse is pastel opmerkelijk lichtbestendig, een ongewone eigenschap voor een tekening.

Na een eerste visueel onderzoek van het werk met een vergrootglas of optische microscoop kan de specialist overgaan tot een grondiger onderzoek door de pigmenten te analyseren om de kwaliteit ervan in te schatten.

Een antieke pastel, gemaakt volgens traditionele methoden, bevat geen oplosmiddelen of chemische stoffen. De ontdekking van een bestanddeel dat in de tijd van de kunstenaar niet bestond, kan een duidelijk bewijs van vervalsing zijn.

Een pastel schatten

Het schatten van een pastel is een ontmoedigende taak! Je moet vaststellen:

  • De periode: pastelportretten uit de 18e eeuw of werken uit het einde van de 19e eeuw kunnen bijzonder gewild zijn, omdat dit de gouden tijden van pastels zijn.
  • De kunstenaar: je werk kan een handtekening of merkteken dragen, maar dat is niet altijd het geval. De aanwezigheid van een signatuur kan je in staat stellen om de waarde en de prijs vast te stellen. Als er geen signatuur is, kan een vergelijkend onderzoek je helpen om een school, een atelier of een specifieke periode van creatie te identificeren. Hoe meer je weet over je werk, hoe beter je de waarde ervan kunt inschatten.
  • Het onderwerp: afhankelijk van de periode zijn onderwerpen meer of minder gewild. In de achttiende eeuw stonden pastellisten vooral bekend om hun werk over licht op kleding. Bij Degas waren verzamelaars vooral geïnteresseerd in zijn schetsen waarin lichtreflecties werden gesimuleerd.
  • De staat van conservering: pastels zijn kwetsbaar en moeilijk te restaureren en schoon te maken, dus een werk in goede staat is meer waard.
  • Provenance: je pastel kan een verzamelaarsmerk of -stempel hebben, of tentoongesteld zijn in een museum; deze informatie voegt ook waarde toe aan de schatting en onze experts houden er rekening mee bij het taxeren en waarderen van je werk.

.

Recordverkoop voor Pastel

In de categorie 19e-eeuwse pastels vestigde "Les Danseuses en blanc" van Edgar Degas (1834-1917) een record en werd verkocht voor 13.650.000 euro.

Een pastel van Zinaïda Serebriakova (1884-1967), een pionier als eerste Russische vrouwelijke schilder die wereldwijde bekendheid genoot, werd op een veiling in Montreal verkocht voor 288.000 Canadese dollar, of bijna 196.000 euro. Deze recente verkoop betreft een werk getiteld "Studie van een vrouw Hadija". De anonieme koper verwierf deze pastel, die tot dan toe werd bewaard in het atelier van een Monegaskische kunstenaar in Frankrijk.

Een versie van "De Schreeuw" van de Noorse schilder Edvard Munch (1863-1944) ontketende hartstochten in New York tijdens een veiling in 2012. Deze pastel met een startprijs van $80 miljoen werd gekocht voor $120 miljoen, of €89 miljoen, door een Noorse zakenman genaamd Petter Olsen, slechts 12 minuten na de opening van de veiling. Het schilderij dateert uit 1895.

"Deux jeunes filles lisant" van Pierre Auguste Renoir (1841-1919) is een andere pastel op papier van 43 x 34 cm, geschat op €180.000 tot €200.000 en verkocht voor €280.000 in Frankrijk in 2022.

ontvang een gratis prijsopgave voor een pastel

Als je in het bezit bent van een pastel, aarzel dan niet om een taxatie van je werk aan te vragen bij een van onze tekenspecialisten. Onze experts nemen de tijd om je pastel grondig te onderzoeken, zodat we je de meest betrouwbare schatting van de waarde kunnen geven.

Als je overweegt om je pastel te koop aan te bieden, kunnen we, met jouw toestemming, een minimumprijs vaststellen, vergezeld van een service op maat om je door het proces tot aan de verkoop te begeleiden.

Pastels geveild bij MILLON

Ontdek enkele pastels die op Millon veilingen zijn verkocht en laat de jouwe taxeren!

Tresor of werk van kleine meesters, het huis MILLON presenteert pastelwerken in talrijke veilingen. Hier zijn enkele resultaten:

- "Montmartre, le Moulin de la Galette", een pastel op papier van Maurice UTRILLO verkocht voor €13.000.

-"P5-1977-H6" uit 1977 van Hans HARTUNG (1904-1989), een pastel en kras op barietkarton, rechtsboven gesigneerd en gedateerd uit een privécollectie in Parijs, geschat tussen €18.000 en €22.000 verkocht voor €25.000 in november 2022 ;

- "Zonder titel", circa 1944 door Roberto MATTA (1911-2002), in houtskool en wit krijt en pastel, op twee geassembleerde papieren, gemonteerd op doek van 183 x 236 cm, geschat tussen €20.000 en €30.000, verkocht voor €59.000 in juni 2022. Het was een geschenk van de kunstenaar zelf aan een particuliere verzamelaar;

-" Portrait d'Émile Bernard, étude", 1887 door Louis ANQUETIN (1861 - 1932), in zwart krijt, gekleurde pastels en gewassen op calqueerpapier. Dit werk heeft een inscriptie in de hand van Albert Grenier op de achterkant van het dragerboard, het tentoonstellingslabel Brame et Lorenceau, Louis Anquetin, 26 maart-20 april 1991 en twee verzendetiketten voor de tentoonstellingen in Frankfurt en Japan. Dit werk is een studie voor het portret van Émile Bernard dat wordt bewaard in het Van Gogh Museum in Amsterdam, geschat op €3.000 tot €5.000, verkocht voor €15.000 in juni 2022.

Wilt u weten wat de financiële waarde is van uw pasteltekening? Wij openen de deuren van ons veilinghuis voor een betrouwbare schatting van de marktwaarde. Vraag uw gratis waardebepaling online of in onze kantoren.

Geef online uw gratis prijsopgave

Andere artikelen waarin u wellicht geïnteresseerd bent:

Driekrijttekening - gratis schatting

19e eeuws pastelportret - identificeren en prijs bepalen

Zwarte potloodtekening - gratis prijsopgave

Wastekening - gratis prijsopgave

Vraag nu een gratis offerte aan

  • Reactie binnen 48 uur
  • Vertrouwelijk
Uw schatting

Your contact

  • Adres  

    MILLON Benelux
    Rue Blaes, 32
    Bruxelles 1000
    Belgium

  • E-mail   benelux@millon.com

Our team

Clemence culot

Clémence CULOT

Cabinet de Bayser - Dessins Anciens & Modernes

Cabinet DE BAYSER

Our sales results “pastel”

Sold to € 350

Sold the 2024/12/19

Jamil HAMOUDI (جميل حمودي) (Irak 1924–2003)

Untitled
Lot 33

Sold to € 80

Sold the 2024/09/24

Raymond MOISSET (1906-1994)

Abstraction bleu jaune et noire
Lot 52

Sold to € 80

Sold the 2024/09/24

Raymond MOISSET (1906-1994)

Abstraction en jaune et bleu
Lot 53

Sold to € 650

Sold the 2024/05/25

Ecole orientaliste du XXe siècle

Lot de quatre études, vues de Tunis, Sidi Bou Saïd
Lot 315

Sold to € 380

Sold the 2024/12/10

Henriette DELORAS (1901 - 1941)

Lot de quatre pièces encadrées comprenant :
Lot 95

Sold to € 50

Sold the 2025/04/24

Georges Eugène DELHOMME (1904-1989)

Hélène à la fourrure
Lot 117

Sold to € 400

Sold the 2024/07/11

Orhon MÜBIN (Turquie, 1924-1981)

Untitled
Lot 56

Sold to € 100

Sold the 2025/02/10

Ecole française du XVIIIème siècle

Sainte Cécile à la lyre d'après MIGNARD
Lot 83

Sold to € 1.200

Sold the 2024/09/24

Jeanne FREUNDLICH KOSNICK-KLOSS (Glogow 1875 - Paris 1947)

Portrait de femme
Lot 237

Sold to € 350

Sold the 2024/12/10

Henriette DELORAS (1901 - 1941)

Lot de trois pièces dans un encadrement, comprenant :
Lot 97

Sold to € 600

Sold the 2024/12/09

Lucien LEVY-DHURMER (Alger 1865 - le Vesinet 1953)

Portrait d'homme
Lot 165

Sold to € 50

Sold the 2024/12/10

École EUROPÉENE du XXème dans le goût du XVIIIème

Portrait d'homme
Lot 66

Sold to € 180

Sold the 2025/04/08

École FRANÇAISE de la fin du XIXème siècle ou début du XXème siècle

Portrait d'une femme sourriante en buste
Lot 64

Sold to € 180

Sold the 2024/10/09

Ecole du XIXème

Elegante à la robe noire
Lot 703

Sold to € 300

Sold the 2024/12/10

Henriette DELORAS (1901 - 1941)

Lot de trois pièces encadrées comprenant :
Lot 96

Sold to € 380

Sold the 2024/07/16

Ecole française du XIX ème siècle

Portrait de dame de qualité au petit chien
Lot 58

Sold to € 2.300

Sold the 2024/12/09

André MASSON (Balagny sur Therain 1896-Paris 1987)

La fée des jardins, circa 1965
Lot 262

Sold to € 280

Sold the 2025/02/06

Ecole ORIENTALISTE du XIXe siècle

Portrait d'homme au fusil
Lot 73

Other auctions in the specialities “DESSINS ANCIENS & MODERNES”

Sold to € 33.000

Sold the 2025/03/27

PREEMPTION - Carle van LOO (Nice 1705 - Paris 1765)

Portrait de Marie-Rosalie Van Loo, presque de face, vers 1747
Lot 117

Sold to € 29.000

Sold the 2025/03/27

PREEMPTION - Eugène DELACROIX (Charenton-Saint-Maurice 1798 - Paris 1863)

Etude préparatoire pour La Grèce sur les ruines de Missolonghi
Lot 166

Sold to € 20.000

Sold the 2024/09/30

Attribué à Abraham FURNERIUS (Rotterdam 1628 - 1654)

Vue d’un canal
Lot 7

Sold to € 7.500

Sold the 2025/03/27

Benedetto CALLIARI (Vérone 1538-Venise 1598)

Etude d’homme en pied tenant un chien, avec reprises du mouvement d’après Véronèse
Lot 6

Sold to € 6.000

Sold the 2025/03/27

Eugène DELACROIX (Charenton-Saint-Maurice 1798 - Paris 1863)

Feuille d’étude avec deux chiens couchés tête bêche et une tête de chien
Lot 168

Sold to € 5.000

Sold the 2024/11/26

Henri DELUERMOZ (Paris 1876-1943)

Illustration : éléphants transportant un tronc, pour le livre « Les Bâtisseurs de Ponts » de Rudyard Kipling,
Lot 236

Sold to € 4.200

Sold the 2024/09/19

Giovanni Francesco BARBIERI dit le GUERCHIN (Cento 1591 – Bologne 1666)

Etude de soldat casqué, deux silhouettes dans le fond
Lot 9

Sold to € 4.200

Sold the 2025/03/27

Charles MILCENDEAU (Soullans 1872 – 1919)

Intérieur breton avec une femme à l’ouvrage l’autre tenant un balai
Lot 188

Sold to € 3.000

Sold the 2025/03/27

Giovanni Battista PAGGI (Gênes 1554 – 1627)

Dieu intervient pour sauver une ville frappée par la peste
Lot 13

Sold to € 2.800

Sold the 2025/03/27

Eugène DELACROIX (Charenton-Saint-Maurice 1798 - Paris 1863)

Nu féminin
Lot 169

Sold to € 2.500

Sold the 2024/11/26

Michel CORNEILLE II (Paris 1642-1708)

Noli me tangere, d’après Raphael
Lot 68

Sold to € 2.200

Sold the 2025/03/27

Ecole italienne du XVIIème siècle

Etude de tête d’enfant tournée vers la droite
Lot 29

Sold to € 2.100

Sold the 2024/11/26

Attribué à Thomas de THOMON (Berne 1760 – 1813 Saint-Pétersbourg)

Idée d’un très grand escalier
Lot 162

Sold to € 2.100

Sold the 2024/11/26

Rosa BONHEUR (Bordeaux 1822- Thomery 1899)

Tigre et serpent
Lot 206

Sold to € 2.100

Sold the 2024/11/26

Ecole de Jacob Jordaens

Tête de vieillard
Lot 52

Sold to € 2.050

Sold the 2024/09/19

Un important lot : Lucien Dieudonné BESSIERES (Paris 1829 - 1918)

Un carton comprenant 16 lots de dessins d’architectures divers
Lot 138

Sold to € 2.000

Sold the 2024/11/26

Jean-François MILLET (La-Hague 1814 - Barbizon 1875)

Les tondeurs sous un arbre
Lot 207

Sold to € 2.000

Sold the 2024/11/26

Attribué à Eugène BOUDIN (Honfleur 1824 - Deauville 1898)

Etude de ciel
Lot 223

Sold to € 2.000

Sold the 2024/11/26

Ecole du Nord vers 1600

Feuille d’étude recto-verso : vue d’une ville en hiver, vue du couvent de Loreto
Lot 4

Sold to € 1.900

Sold the 2024/11/26

Aignan-Thomas DESFRICHES (Orléans 1715 – 1800)

Vue animée du moulin de saint Sanson sur le Loiret
Lot 125

Sold to € 1.800

Sold the 2024/11/26

Attribué à Giovan Battista di JACOPO, dit Il CAPANNA (actif vers 1527)

Feuille d’études recto-verso : études de mendiants, femmes et enfants / Hercule en pied de dos d’après Beccafumi
Lot 1

Sold to € 1.700

Sold the 2024/11/26

Albert BESNARD (Paris 1849-1934)

Jeune femme dans un parc à Rome
Lot 240

Sold to € 1.600

Sold the 2025/03/27

Eugène DELACROIX (Charenton-Saint-Maurice 1798 - Paris 1863)

Portrait de femme de profil droit, portant une coiffe
Lot 170

Sold to € 1.500

Sold the 2024/11/26

Aignan-Thomas DESFRICHES (Orléans 1715 – 1800)

Paysage fluvial animé au clair de lune, d’après nature
Lot 127

Sold to € 1.500

Sold the 2024/11/26

Marc MOUCLIER (Aigre 1866-Paris 1947)

Etude de tête
Lot 241

Sold to € 1.500

Sold the 2024/11/26

École française du XVIème siècle et du début du XVIIème siècle

Portrait d’homme barbu
Lot 66

Sold to € 1.500

Sold the 2024/11/26

Attribué à Giovanni Battista NALDINI (Florence 1535 - 1591)

Feuille d’études recto-verso : étude de Dieu fleuve , allégorie de l'Arno/étude de figure drapée en pied entourée de deux enfants
Lot 3

Sold to € 1.350

Sold the 2024/09/19

Un lot : Lucien Dieudonné BESSIÈRES (1829-1918)

Projet de colonne commémorative pour la bataille de Champigny de 1870
Lot 136

Sold to € 1.350

Sold the 2024/11/26

Louis JANMOT (Lyon 1814 – 1892)

Feuille d’études recto-verso : figure féminine drapée en pied
Lot 199

Sold to € 1.300

Sold the 2024/11/26

Franz KAISERMANN (Yverdon-Les-Bains 1765 - Rome 1833)

Vue du tombeau de Cécilia Metella
Lot 171

Our articles

Émile Claus (1849 - 1924) : prix et cote

Vous possédez une œuvre d’Émile Claus et aimeriez connaître son histoire et son prix ? Nos experts organisent chaque année une vente spécialisée dans l’art Belge, présentant des œuvres de Claus.

Anna BOCH (1848 - 1936) : prix et cote

Née en 1848 à Saint-Vaast en Belgique et morte en 1936 à Bruxelles, Anna Rosalie Boch est une peintre belge impressionniste et collectionneuse d’art. 

Ons nieuws en onze evenementen interesseren u,
abonneren!

Skip to top