Beschik je over een pastel maar weet je niet wat de waarde ervan is? Profiteer van een gratis schatting aangeboden door onze experts. Portret, landschap, oud modern, je werk kan een kleine schat zijn.
Degas, Cassat, Redon, Carriera zijn beroemd om hun werk in pastel, maar veel andere kunstenaars hebben zich onderscheiden in dit medium en je pastel kan hoog gewaardeerd zijn. Ontdek onze gids om je pastel en de maker ervan te identificeren en de waarde ervan te bepalen. Heb je nog vragen? Onze experts en veilingmeesters taxeren je werk gratis.
De geschiedenis van pastels
Aangewezen in Frankrijk en Italië aan het eind van de 15e eeuw, werd pastel al gebruikt door Leonardo da Vinci. Vanaf de 17e eeuw kreeg het een prominente plaats in de artistieke productie, vooral voor portretten. Rosalba Carriera en Charles Le Brun in de 17e eeuw, gevolgd door Maurice Quentin de la Tour, Chardin, Perroneau, Liotard en Elisabeth Vigée Lebrun in de 18e eeuw drukten allen hun stempel op deze techniek.
Na een korte periode van desinteresse maakte pastel een grote comeback met het impressionisme: Degas, Toulous Lautrec, Vuillard, Renoir, Pissarro, Caillebotte. Pastels drukten hun stempel en werden gebruikt door alle grote kunstenaarsLarionov, Basquiat, Chagall...
Een pastel herkennen
Dit is een gekleurd materiaal dat bestaat uit fijngemalen pigmenten die worden gemengd met vulstoffen en bindmiddelen en vervolgens tot staafjes worden gevormd.
De pastellist bereikt twee verschillende effecten door de staafjes te manipuleren:
- hij kan een tekening maken door ze als potloden te hanteren;
- hij kan dekken, zoals met verf, door ze over het hele oppervlak van het papier te gebruiken.
Pastels kregen in de 17e eeuw van de Koninklijke Academie voor Schilder- en Beeldhouwkunst dezelfde status als beeldhouwkunst en schilderkunst. De techniek werd vooral gebruikt voor portretten en bood opmerkelijke resultaten voor huidskleur, kleding en lichtreflectie. Charles Le Brun gebruikte pastel bijvoorbeeld voor zijn portretten van Louis XIV.
Pastel raakte in onbruik in de 18e eeuw, tijdens de Revolutie, als een afwijzing van alles wat met het Ancien Régime te maken had. In de 19e eeuw gebruikten impressionisten zoals Renoir, de Nabis en schilders zoals Toulouse Lautrec of Degas het opnieuw. De kunstenaar Odilon Redon, bijvoorbeeld, gebruikt pastel om zijn emoties uit te drukken.
Pastel, een kwetsbaar materiaal:
Een extreem kwetsbaar en brokkelig materiaal, de voorwaarden voor het bewaren van een pastel zijn drastisch. De staat van conservering van het werk is daarom een belangrijk criterium dat experts nauwkeurig onderzoeken voordat ze de waarde ervan schatten. Om de tijd te overleven moet een pastel worden beschermd tegen vocht in een temperatuurgecontroleerde omgeving.
Er zijn verschillende dragers en montages voor pastelkunstwerken, variërend van papier gespannen op een spieraam tot marouflage op canvas, via toepassing op papier, perkament of karton. Montage op karton veroorzaakt meestal de minste schade.
De veranderingen die in een pastel zichtbaar zijn, zijn voornamelijk van fysisch-chemische en biologische aard, met verschillende gradaties van beschadiging. Veelvoorkomende veranderingen zijn de ophoping van stof of de aanwezigheid van verdachte vlekken, met name veroorzaakt door micro-organismen. Montage op een spieraam kan ook stress veroorzaken, wat kan leiden tot scheuren.
Een echte oude meester pastel heeft kleuren die niet mengen. Het ontwerp vereist extreme behendigheid om onder de knie te krijgen. Ondanks de delicatesse is pastel opmerkelijk lichtbestendig, een ongewone eigenschap voor een tekening.
Na een eerste visueel onderzoek van het werk met een vergrootglas of optische microscoop kan de specialist overgaan tot een grondiger onderzoek door de pigmenten te analyseren om de kwaliteit ervan in te schatten.
Een antieke pastel, gemaakt volgens traditionele methoden, bevat geen oplosmiddelen of chemische stoffen. De ontdekking van een bestanddeel dat in de tijd van de kunstenaar niet bestond, kan een duidelijk bewijs van vervalsing zijn.
Een pastel schatten
Het schatten van een pastel is een ontmoedigende taak! Je moet vaststellen:
- De periode: pastelportretten uit de 18e eeuw of werken uit het einde van de 19e eeuw kunnen bijzonder gewild zijn, omdat dit de gouden tijden van pastels zijn.
- De kunstenaar: je werk kan een handtekening of merkteken dragen, maar dat is niet altijd het geval. De aanwezigheid van een signatuur kan je in staat stellen om de waarde en de prijs vast te stellen. Als er geen signatuur is, kan een vergelijkend onderzoek je helpen om een school, een atelier of een specifieke periode van creatie te identificeren. Hoe meer je weet over je werk, hoe beter je de waarde ervan kunt inschatten.
- Het onderwerp: afhankelijk van de periode zijn onderwerpen meer of minder gewild. In de achttiende eeuw stonden pastellisten vooral bekend om hun werk over licht op kleding. Bij Degas waren verzamelaars vooral geïnteresseerd in zijn schetsen waarin lichtreflecties werden gesimuleerd.
- De staat van conservering: pastels zijn kwetsbaar en moeilijk te restaureren en schoon te maken, dus een werk in goede staat is meer waard.
Provenance: je pastel kan een verzamelaarsmerk of -stempel hebben, of tentoongesteld zijn in een museum; deze informatie voegt ook waarde toe aan de schatting en onze experts houden er rekening mee bij het taxeren en waarderen van je werk.
.
Recordverkoop voor Pastel
In de categorie 19e-eeuwse pastels vestigde "Les Danseuses en blanc" van Edgar Degas (1834-1917) een record en werd verkocht voor 13.650.000 euro.
Een pastel van Zinaïda Serebriakova (1884-1967), een pionier als eerste Russische vrouwelijke schilder die wereldwijde bekendheid genoot, werd op een veiling in Montreal verkocht voor 288.000 Canadese dollar, of bijna 196.000 euro. Deze recente verkoop betreft een werk getiteld "Studie van een vrouw Hadija". De anonieme koper verwierf deze pastel, die tot dan toe werd bewaard in het atelier van een Monegaskische kunstenaar in Frankrijk.
Een versie van "De Schreeuw" van de Noorse schilder Edvard Munch (1863-1944) ontketende hartstochten in New York tijdens een veiling in 2012. Deze pastel met een startprijs van $80 miljoen werd gekocht voor $120 miljoen, of €89 miljoen, door een Noorse zakenman genaamd Petter Olsen, slechts 12 minuten na de opening van de veiling. Het schilderij dateert uit 1895.
"Deux jeunes filles lisant" van Pierre Auguste Renoir (1841-1919) is een andere pastel op papier van 43 x 34 cm, geschat op €180.000 tot €200.000 en verkocht voor €280.000 in Frankrijk in 2022.
ontvang een gratis prijsopgave voor een pastel
Als je in het bezit bent van een pastel, aarzel dan niet om een taxatie van je werk aan te vragen bij een van onze tekenspecialisten. Onze experts nemen de tijd om je pastel grondig te onderzoeken, zodat we je de meest betrouwbare schatting van de waarde kunnen geven.
Als je overweegt om je pastel te koop aan te bieden, kunnen we, met jouw toestemming, een minimumprijs vaststellen, vergezeld van een service op maat om je door het proces tot aan de verkoop te begeleiden.
Pastels geveild bij MILLON
Ontdek enkele pastels die op Millon veilingen zijn verkocht en laat de jouwe taxeren!
Tresor of werk van kleine meesters, het huis MILLON presenteert pastelwerken in talrijke veilingen. Hier zijn enkele resultaten:
- "Montmartre, le Moulin de la Galette", een pastel op papier van Maurice UTRILLO verkocht voor €13.000.
-"P5-1977-H6" uit 1977 van Hans HARTUNG (1904-1989), een pastel en kras op barietkarton, rechtsboven gesigneerd en gedateerd uit een privécollectie in Parijs, geschat tussen €18.000 en €22.000 verkocht voor €25.000 in november 2022 ;
- "Zonder titel", circa 1944 door Roberto MATTA (1911-2002), in houtskool en wit krijt en pastel, op twee geassembleerde papieren, gemonteerd op doek van 183 x 236 cm, geschat tussen €20.000 en €30.000, verkocht voor €59.000 in juni 2022. Het was een geschenk van de kunstenaar zelf aan een particuliere verzamelaar;
-" Portrait d'Émile Bernard, étude", 1887 door Louis ANQUETIN (1861 - 1932), in zwart krijt, gekleurde pastels en gewassen op calqueerpapier. Dit werk heeft een inscriptie in de hand van Albert Grenier op de achterkant van het dragerboard, het tentoonstellingslabel Brame et Lorenceau, Louis Anquetin, 26 maart-20 april 1991 en twee verzendetiketten voor de tentoonstellingen in Frankfurt en Japan. Dit werk is een studie voor het portret van Émile Bernard dat wordt bewaard in het Van Gogh Museum in Amsterdam, geschat op €3.000 tot €5.000, verkocht voor €15.000 in juni 2022.
Wilt u weten wat de financiële waarde is van uw pasteltekening? Wij openen de deuren van ons veilinghuis voor een betrouwbare schatting van de marktwaarde. Vraag uw gratis waardebepaling online of in onze kantoren.
Geef online uw gratis prijsopgave
Andere artikelen waarin u wellicht geïnteresseerd bent:
Driekrijttekening - gratis schatting
19e eeuws pastelportret - identificeren en prijs bepalen